سوالات مفهومی درس به درس دین و زندگی پیش دانشگاهی

درس اول                                               هستی بخش

1 ) سؤالاتی مانند: «چرا موجودات جهان هستند؟» یا «چه ضرورتی باعث هستی موجودات شده است؟» و یا «آیا

 موجوداتی که اکنون هستند، ممکن بود نباشند؟» و... در چه شرایطی مطرح می شوند؟

2 ) ترجمه ی عبارات قرآنی زیر را بنویسید.

الف- یا أیها الناس               ب - و الله هو الغنی الحمید                      ج – و یأت بخلق جدید

3 ) دو پیام آیه ی 15 سوره ی فاطر: «یا أیها الناس أنتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید» را بنویسید.

4 ) پیام آیه ی 16 سوره ی فاطر چیست؟ «إن یشأ یذهبکم و یأت بخلق جدید»

5 ) پیام این آیه را بنویسید: «و ما ذلک علی الله بعزیز»

6 ) معنای «حق و حقیقت» را با ذکر مثال بیان کنید.

7 ) برترین حق و حقیقت چیست؟ چرا؟

8 ) قرآن کریم برای معرفت عمیق تر به خداوند چه راهی را معرفی نموده است؟

9 ) حقیقت وجود و هستی مخلوقات جهان چگونه است؟ (مقدمه ی اول)

10) اگر چیزی وجودش از خودش نباشد، چگونه موجود می شود؟ (مقدمه ی دوم)

11) در چه صورتی یک موجود در هستی به دیگری نیازمند نیست؟ (مقدمه ی دوم)

12) منشأ هستی انسان و مجموعه ی جهان از کجاست؟ (نتیجه)

13) برای اثبات نیازمندی جهان هستی به خداوند یک استدلال بنویسید.

14) آیا نیازمندی موجودات به خداوند تنها در مرحله ی به وجود آمدن است؟ چرا؟

15) رابطه ی خدا با جهان را با موارد زیر تطبیق دهید:

الف- کسی که هدیه ای به دوستش می دهد                    ب – روشنایی با لامپ               ج – موج با دریا

16) چرا در قرآن کریم خداوند با صفت «غنی» یاد شده است

17) کسب کمالات انسان را نسبت به هر یک از موارد زیر بررسی کنید:

الف- سایر انسان ها                                                 ب - خداوند

18) درک هر چه بهتر فقر و نیازمندی به خداوند توسط انسان چه تأثیری بر او دارد؟

19) نیازمندی وجودی مخلوقات به خداوند شامل کدام مراحل است؟

 

 

 

 

 

20) در جدول زیر «رابطه ی جهان با خدا» را با «رابطه ی ساعت ساز با ساعت» مقایسه کنید.

 

شباهت ها

تفاوت ها

1-

1-

2-

2-

3-

3-

4-

4-

 

سؤالات امتیازی بخش برای مطالعه

21) هستی بخشی خداوند به موجودات را با بخشیدن مال یک ثروتمند به فقیر مقایسه کنید.

22) کدام معرفت برتر و عمیق نسبت به خداست که برای نوجوان در دسترس و امکان پذیر  است؟ چرا؟

 

درس دوم                                    یگانه ی بی همتا

1) مهم ترین اعتقاد دینی و پایه و اساس آن چیست؟

2) ارزش و اعتبار اعتقادات دینی به چه چیز وابسته است؟

3) جایگاه نگرش توحیدی در قرآن چگونه است؟

4) دنیای کنونی از نظر اعتقاد به خدا چگونه است؟

5) رابطه ی اعتقاد به توحید با سایر اعتقادات و اعمال زندگی ما چیست؟

6) کدام روابط در زندگی انسان های امروز فاقد دیدگاه توحیدی است؟

7) تقابل حق و باطل را با کدام تقابل می توان منطبق دانست؟

8) زنده ترین مسأله ی پیش روی انسان ها در جهان حاضر کدام است؟ 

9) ترجمه ی عبارات قرآنی زیر را بنویسید:

الف- و خلق کل شیء     ب - لا إله إلا هو خالق کل شیء فاعبدوه      ج- و هو علی کل شیء وکیل

10) معنای توحید چیست؟ و اعتقاد به توحید به چه معناست؟

11) مراتب توحید را فقط نام ببرید.

12) توحید ذاتی را تعریف کنید.

13) منظور از شرک ذاتی چیست؟ 

14) شرک ذاتی بیشتر در چه جوامعی رواج داشته است؟ 

15) برخی از اعتقادات قائلین به شرک ذاتی را بنویسید. 

16) برای اثبات توحید ذاتی چهار دلیل ذکر کنید.

17) دعوت پیامبران چگونه توحید ذاتی را اثبات می کند؟

18) گرایش فطری بشر به خداوند چگونه توحید ذاتی را اثبات می کند؟

19) چگونه می توان با استناد به نظم و یکپارچگی جهان توحید ذاتی را اثبات کرد؟ 

20) با توجه به کمال مطلق بودن خداوند، چگونه می توان توحید ذاتی را اثبات نمود؟

21) دو محور اصلی در اعتقاد به توحید افعالی کدامند؟

22) برای محور اول توحید افعالی با توجه به نیازمندی موجودات به خداوند یک استدلال بنویسید.

23) برای محور اول توحید افعالی با توجه به کمال مطلق بودن خداوند یک استدلال بنویسید.

24)  عبارت «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» بیانگر کدام محور توحید افعالی است؟

25) اعتقاد به توحید افعالی چگونه در نماز با عبارت «بحول الله و قوته أقوم و  أقعد» بیان می شود؟

26) آیا اعتقاد به توحید افعالی به معنای انکار خاصیت پدیده ها است؟ توضیح دهید.

27) منظور از شرک افعالی چیست؟

28) درک این حقیقت که همه ی حوادث و تأثیرات جهان از خداست، ما را به چه نتیجه ای می رساند؟

29) شاخه های توحید افعالی را فقط نام ببرید.

30) توحید در مالکیت به چه معناست؟

31) در چه صورت مالکیت غیر خدا قابل پذیرش است؟

32) منظور از توحید در ولایت چیست؟

33) ولایت اشخاص در چه صورتی قابل قبول است؟

34) قبول ولایت پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم به چه معنا است؟

35) توحید در ربوبیت و تدبیر را تعریف کنید.

36) قرآن کریم بر کدام یک از انواع توحید تأکید فرموده است؟

37) شرک در ربوبیت و تدبیر به چه معناست؟

38) آیا اعتقاد به توحید در ربوبیت و تدبیر به معنای انکار قدرت پرورش و مدیریت موجودات و یا انسان ها است؟ با ذکر یک مثال توضیح دهید

39) کار باغبان در مقایسه با دیگران و در مقایسه با خدا منسوب به کیست؟ توضیح دهید ص

40) ارتباط هر یک از آیات مندرج در جدول زیر را با انواع توحید بررسی نموده و در محل مناسب علامت بزنید. (بعضی از آیات ممکن است با بیش از یک نوع توحید ارتباط داشته باشد).

آیه

توحید ذاتی

توحید افعالی

توحید در مالکیت

توحید در ولایت

توحید در ربوبیت و تدبیر

و خلق کل شیء

 

 

 

 

و هو بکل شی ء علیم

 

 

 

 

ذلکم الله ربکم

 

 

 

 

خالق کل شیء

 

 

 

 

و هو علی کل شیء وکیل

 

 

 

 

ما لهم من دونه ولی

 

 

 

 

و لا یشرک فی حکمه أبدا

 

 

 

 

41) توحید صفاتی را تعریف کنید.

42) از دیدگاه امیرالمؤمنین علیه السلام عالی ترین مرتبه ی توحید کدام است؟ 

43) کدام یک از آیات سوره ی توحید به توحید ذاتی اشاره دارد؟ 

 

 

درس سوم                          حقیقت بندگی

1 ) هر یک از عبارات زیر به کدام یک از انواع توحید اشاره دارد؟

الف- سرچشمه ی خوبی ها و زیبایی ها خداست.                          ب - تنها وجود مستقل خداست.

ج - انسان خدا را به یگانگی می شناسد.                                     د -  تنها مدبر و مالک و سرپرست جهان خداست.

2 ) ترجمه ی آیات زیر را بنویسید:

الف- إن الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم                   ب - و إلیه تُرجَعون

ج  - لا إله إلا هو سبحانه عما یشرکون                                       د - و إلی الله عاقبه الأمور

3 ) با درک کدام اعتقادات انسان به این نتیجه می رسد که تنها باید خدا را اطاعت کند؟

4 ) اگر اطاعت از غیر خدا نا بجا و غلط است، چگونه می توان از پیامبر و جانشینانش علیهم السلام اطاعت کرد؟

5 ) چرا اطاعت از پیامبر و جانشینانش علیهم السلام لازمه ی توحید عملی است؟

6 ) توحید عملی با چه عنوان دیگری خوانده می شود و نتیجه ی چیست؟  

7 ) منظور از توحید عملی چیست؟ 

8 ) آیه 51 سوره ی آل عمران: «إن الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم» چگونه بیانگر ارتباط توحید افعالی و توحید عملی است؟

9 ) انسان موحد دارای چگونه شخصیتی است؟ چرا؟ 

10) نقطه ی مقابل توحید عملی چیست؟ مراتب آن را بنویسید. 

11) تفاوت شرک جلی با شرک خفی در چیست؟

12) انسان مشرک دارای چگونه شخصیتی است؟ چرا؟

13) در چه صورت انسان با وجود کشش های گوناگون به آرامش خواهد رسید؟ 

14) شخصیت انسان موحد و انسان مشرک در قرآن چگونه ترسیم شده است؟

15) آرامش انسان موحد در فرمانبری از خداوند چه زمانی کامل می شود؟

16) سخن حضرت یوسف علیه السلام را خطاب به مشرکین بنویسید.

17) منظور از توحید عملی در بعد اجتماعی آن چیست؟ 

18) با توجه به بعد اجتماعی توحید عملی، ولایت طاغوت را توضیح دهید.

19) شرط تحقق بعد اجتماعی توحید چیست؟ 

20) نظام اسلامی حاکم بر کشورمان چگونه منطبق با بعد اجتماعی توحید عملی محسوب می شود؟

21) شباهت های دو بعد فردی و اجتماعی توحید عملی را با یکدیگر بنویسید. 

22) در جدول زیر ارتباط آیات را با توحید عملی در دو بعد فردی و اجتماعی آن مشخص نمایید.

 

آیه

توحید عملی

بعد فردی

بعد اجتماعی

ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم

 

 

لا إله إلا هو

 

 

إتخذوا أحبارهم و رهبانهم أرباباً من دون الله

 

 

و ما أمروا إلا لیعبدوا إلهاً واحدا

 

 

ًأن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت

 

 

و من یسلم وجهه إلی الله و هو محسن فقد استمسک بالعروه الوثقی

 

 

ألا لله الدین الخالص و الذین اتخذوا من دونه أولیاء ما نعبدهم إلا لیقربونا زلفی

 

 

 

23) تفاوت میان مراتب سه گانه ی توحید با توحید عملی چیست؟

24) تقسیم بندی شرک و توحید را بنویسید.

25) عبارت های نماز  را با انواع توحید ذاتی، توحید افعالی و توحید عملی تطبیق دهید.

الف- الحمد لله رب العالمین                        ب – مالک یوم الدین                      ج – إیاک نعبد و إیاک نستعین

د – إهدنا الصراط المستقیم                         ه – قل هو الله أحد                        و – لم یلد و لم یولد

ز – و لم یکن له کفواً أحد                           ح – لا إاله إلا الله                            ط – وحده لا شریک له

ی – سبحان الله                                         ک – الله اکبر                             

26) جاهای خالی را با عبارات مناسب پر کنید:

الف- توحید، محور و روح زندگی ......................، و شرک، محور و روح زندگی ...................... است.

ب – اعتقاد به توحید دارای آثار ................. و .................... است.

ج – تحقق توحید در فرد و در جامعه دارای ................... و ........................ است.

27) چرا برخی ار افراد در تبیین علمی پدیده های جهان، تدبیر خدا را نادیده می گیرند؟

28)کسانی که از حضور لحظه به لحظه ی حداوند در امور جهان غافلند، در چه شرایطی متوجه حضور خداوند می -شوند؟ ص 32

29) آیا حوادث شگفت، همواره برای بیدار کردن انسان ها رخ می دهد؟ توضیح دهید.

30) ثبات در قوانین و رویدادهای طبیعی کدام امکان را برای انسان ایجاد کرده است؟

31) وجود کدام شرایط امکان برنامه ریزی برای زندگی را برای انسان ایجاد کرده است؟

32) چه نتیجه گیری درست و نادرستی از عملکرد منظم پدیده های جهان توسط انسان ها صورت می گیرد؟ 

33) بزرگترین عظمت از دیدگاه دانشمندان در عالم چیست؟ 

34) حضور خداوند در کدام رویدادهای جهان قابل مشاهده است؟ 

35) درک حضور خداوند در رویدادهای جهان چه تأثیری بر دانشمندان داشته است؟

36) لازمه ی به با رنشستن توحید نظری چسیت؟ توضیح دهید

37) در چه صورت زندگی انسان خدایی تر می شود؟

38) آن چه که امروزه مانع از تأمل انسان ها در جهان خلقت گردیده چیست؟

39) دل مشغولیهای انسان عصر حاضر چه نتیجه ای در ارتباط با توجه به جهان خلقت برای او به بار آورده است؟

40) فقدان فرصت تأمل در جهان خلقت یا فرار از آن چه تأثیری در بینش و نگرش افراد دارد؟

41) وضعیت بت پرستی در جهان کنونی چگونه است؟

42) جوهره ی بت پرستی چیست؟

43) با توجه به جوهره ی بت پرستی، وضعیت کنونی جهان از نظر بت پرستی چگونه است؟ 

44) معیارهای ثابت شرک و بت پرستی از دیدگاه قرآن کریم کدامند؟

45) ریشه ی بت پرستی و شرک جدید چیست؟

46) در مسیر شناخت بت پرستی و شرک جدید توجه به کدام نکته حائز اهمیت است؟

47) جلوه هایی از شرک جدید را در ساختارهای مختلف زندگی بشر بررسی کنید.

 

 

درس چهارم                                            اخلاص

1 ) هدف از خلقت انسان در آیه ی 56 سوره ی ذاریات چگونه بیان شده است؟

2 ) وظیفه ی انسان برای تحقق توحید عملی چیست؟

3 ) مسیر توحید عملی چگونه مسیری است؟

4 ) پاسخ خداوند به دعای مؤمنینُ در سوره ی حمد (اهدنا الصراط المستقیم) چیست؟

5 ) رابطه ی دین و صراط مستقیم چیست؟

6 ) مراتب بندگی افراد وابسته به چیست؟ 

7 ) زندگی انسان صحنه ی نزاع بین کدام جهت گیری هاست؟ 

8 ) در خواست خداوند از انسان در نزاع همیشگی وی در زندگی چیست؟

9 ) در خواست خداوند از انسان در بندگی کردن چگونه در وجود او نهاده شده است؟ 

10) وظیفه ی انسان در اجابت درخواست بندگی خدا از وی چیست؟ 

11) اخلاص در بندگی و توحید عبادی به چه معناست؟

12) میزان پیشروی انسان در مسیر بندگی و اخلاص چه تأثیری بر او دارد؟

13) نحوه ی سرسپردگی انسان به خداوند چیست؟

14) پنج مورد از ثمرات توحید عبادی و اخلاص در بندگی را نام ببرید.

15) زندگی پیشوایان دینی ما علیهم السلام، بیانگر کدام حقیقت در رابطه با توحید عملی است؟

16) راه های پیشروی در مسیر بندگی کدامند؟

17) اولین قدم برای ورود به صراط مستقیم چیست؟

18) خضوع در مقابل حق دارای چه نتایجی است؟

19) کسانی که حق پذیر نیستند، چگونه راه ورود حق را به روی خود می بندند؟

20) نقش «دل» در دوست داشتن چیست؟

21) نتیجه ی پاسخ دل به هوی چیست؟

22) حقیقت اسلام چیست و بزرگترین حق کدام است؟

23) قرآن کریم همواره ایمان را همراه با چه چیز معرفی کرده است؟

24) در جامعه ی اسلامی قرون اول و دوم هجری در رابطه با ایمان کدام انحراف فکری پیدا شد؟ 

25) برخورد امامان شیعه علیهم السلام با گروه «مرجئه» چه بود؟

26) جایگاه ایمان در منطق اسلام چیست؟

27) پیامبر اسلام صلی الله علیه و أله و سلم در مورد لزوم عمل چه فرمایشی به دختر بزرگوارشان داشته اند؟ 

28) خداوند به مؤمنین اهل عمل چه وعده ای داده است؟

29) توجه دائمی به معاد چه تأثیری در تقویت عبودیت و توحید عملی دارد؟

30) در قرآن کریم، لزوم توجه به معاد با هشدار و توصیه به چه اموری مطرح شده است؟

31) وظیفه ی  ما در به یاد داشتن معاد و روز حساب چیست؟

32) با مقایسه ی جدی بین کوتاهی عمر دنیا و جاودانگی آخرت، تجارت عاقلانه کدام است؟ و خردمند چه کسی است؟

33) افزایش معرفت در توحید نظری چگونه عامل تقویت توحید عملی محسوب می شود؟

34) قرآن کریم به منظور افزایش معرفت در توحید نظری چه توصیه ای دارد؟

35) قرآن کریم با چه هدفی به طور مداوم و مکرر به تفکر و تعقل دعوت کرده است؟

36) راز و نیاز با خداوند را به عنوان عاملی برای تقویت توحید عملی بررسی نمایید.

37) جایگاه ویژه ی نماز را به عنوان یکی از مصادیق راز و نیاز با خداوند توضیح دهید.

38) مهم ترین شرط در درستی نماز چیست؟ توضیح دهید.

39) حضور قلب در نماز چه تأثیری بر سایر فعالیت های انسان دارد؟

40) آیا پیشروی در مسیر بندگی تنها با برنامه های فردی حاصل می شود؟ توضیح دهید.

41) توجه به چه اموری نشاندهنده ی تلاش برای تحقق توحید و عدل در اجتماع است؟

42) کسانی که نسبت به امور اجتماعی بی تفاوتند، تا چه حد در بندگی خداوند پیش رفته اند؟

43) فرمایش پیامبر صلی الله علیه و أله و سلم را در مورد لزوم توجه به امور مسلمین بنویسید.

44) نمونه هایی از توجه به امور مسلمین را در زندگی پیشوایان علیهم السلام بیان کنید.

45) وضعیت افراد مختلف را در انجام فعالیت های روزمره بررسی کنید. 

46) منظور از انگیزه های متعارض در انجام کارها چیست؟ و چگونه این تعارض از بین می رود؟

 

 

 

درس پنجم                                            بازگشت

1) حدیثی قدسی در خصوص اشتیاق خداوند نسبت به بندگان خویش بنویسید.

2 ) انسان را از نظر توانایی مقابله با موانع بیرونی با سایر موجودات مقایسه کنید.

3 ) امکان اقدام و قیام علیه خود با کدام وی‍ژگی انسان مرتبط است؟

4 ) امکان قیام انسان، بر علیه کدام «خود» اوست؟ چگونه؟

5 ) نحوه ی گرایش به خدا را در انسان بررسی کنید.

6 ) اشتیاق خداوند به رستگاری و سعادت بندگان چگونه است؟

7 ) خروج از مسیر الهی چگونه برای انسان رخ می دهد؟

8 ) چگونه با ارتکاب به گناه چراغ عقل و فطرت خاموش می شود؟

9 ) افزایش تدریجی حرمت شکنی در مسیر الهی، چه نتایجی را به بار می آورد؟

10) پرتگاه های خطرناک سقوط انسان در ضلالت کدامند؟ توضیح دهید.

11) گناهان را از نظر میزان تخریب بررسی کنید.

12) تأثیرات مخرب گناهان زیر را مشخص کنید:  57

الف- دروغ                           ب – مال حرام                               ج – خوار شمردن نماز

13) توجه به ناظر بودن خداوند به هنگام ارتکاب گناه، دارای کدام اثرات است؟

14) وجود کدام ویژگی در انسان امکان «توبه» را برای او فراهم آورده است؟

15) «توبه» به طور کلی به چه معناست؟ معنای آن را در موارد مقابل بنویسید:        الف- بنده        ب – خداوند    ص

16) در آیه ی 39 سوره ی مائده توبه به چه معنا به کار رفته است؟ مشخص کنید.

17) چرا در آیه ی 39 سوره ی مائده گناه، ظلم نامیده شده است؟

18) بین توبه ی بنده و توبه ی خداوند، چه مرحله ای وجود دارد؟

19) با توجه به آیه ی 23 سوره ی اعراف، اگر مغفرت الهی صورت نگیرد چه خواهد شد؟ 

20) پذیرش توبه چه تأثیری در فرد توبه کننده پدید می آورد؟

21) چرا برای کسی که متوجه خطای خود شده هیچ اقدامی فوری تر از توبه نیست؟

22) منظور از «پیرایش» در مراحل توبه چیست؟

23) پس از پیرایش، مرحله ی بعدی در توبه چیست؟ 

24) تأثیر توبه را در پیرایش و مراحل پس از آن در کلام امیر المؤمنین علیه السلام بررسی کنید.

25) حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و أله و سلم درباره ی توبه و تأثیر آن بنویسید.

26) قرآن کریم از توابین با چه عنوانی یاد کرده است؟

27) توبه را به عنوان تحولی معنوی تعریف کنید.

28) مراحل توبه را نام ببرید. ص

29) مرحله ی اول توبه را تعریف کنید.

30) روایتی در ارتباط با لزوم مرحله ی اول توبه بیان کنید.

31) در چه صورت توبه تنها ادعا خواهد بود؟

32) رکن دوم توبه را نام برده و تعریف کنید.

33) اظهار ندامت و استغفار در چه صورت پذیرفته نیست؟

34) تأثیر منفی استغفار ظاهری چیست؟ حدیثی از امام رضا علیه السلام در این مورد بنویسید.

35) تحول فرد را پس از مرحله ی اول و دوم توبه توضیح دهید.

36) مرحله ی سوم توبه را توضیح دهید.

37) آیا جبران حقوق مردم تنها در مسائل مادی مربوط به آن هاست؟ با ذکر مثال توضیح دهید.

38) با توجه به لزوم جبران حقوق در توبه، چرا مسؤولیت علما، رهبران سیاسی، دانشمندان و... سنگین تر از سایرین است؟

39) وظیفه ی شخص تائب در جبران حقوق مربوط به خداوند چیست؟

40) آیا غیر از مراحل سه گانه ی توبه، مراتب دیگری برا ی آن وجود دارد؟

41) توبه از چه نظر با توحید عملی شباهت دارد؟ 

42) منظور از توبه ی اجتماعی چیست؟ 

43) راه اصلاح و معالجه ی جامعه از بیماری ها و انحرافات اجتماعی چیست؟

44) در چه صورت اصلاح جامعه مشکل می شود؟

45) نمونه هایی از آثار کوتاهی مردم در اصلاح جامعه را ذکر کنید.

46) قرآن کریم در رابطه با توبه ی اجتماعی چه مواردی را تذکر داده است؟ 

47) سرگذشت حضرت یونس علیه السلام را در رابطه با توبه ی قومش بنویسید.

درس ششم                                        قدرت پرواز

1 ) تفاوت اساسی میان انسان و سایر موجودات از نظر کار و خاصیت مربوط به هر یک کدام است ؟

2 ) حقیقت اختیار چیست؟ آیا این حقیقت قابل انکار است؟ توضیح دهید.

3 ) نشانه های وجود اختیار را نام ببرید.

4 ) تفکر و تأمل را به عنوان یکی از نشانه های وجود اختیار تعریف کنید.

5 ) خرسندی پس از کار را به عنوان یکی از نشانه های وجود اختیار تعریف کنید.

6 ) احساس شرم و پشیمانی را به عنوان یکی از نشانه های وجود اختیار تعریف کنید.

7 ) مسؤولیت پذیری در قبال کار را به عنوان یکی از نشانه های وجود اختیار تعریف کنید.

8 ) هر یک از آیات: 3 سوره ی انسان – 96 اعراف – 11 رعد – 117 هود و 20 شوری، چگونه وجود اختیار در انسان را اثبات می کنند؟ 

9 ) با توجه به شباهت قدرت اختیار با قدرت تفکر، کدام نکته در ارتباط با اختیار انسان دارای اهمیت است؟

10) تفاوت انسان ها از نظر استفاده از استعدادها چیست؟

11) فرد معتقد به وجود اختیار و آزادی را با کسی که منکر آن است مقایسه کنید.

12) اعتقاد به وجود قدرت اختیار  چه تأثیری از بعد اجتماعی دارد؟ 

13) عدم اعتقاد به اختیار و رواج جبری گری دارای کدام اثرات منفی از دیدگاه اجتماعی است؟

14) در تاریخ اسلام رواج عقیده به جبر مورد استفاده ی چه گروهی بوده است؟ چگونه؟  

15) چرا اختیار برای هر اندیشه ای قابل تبیین نیست؟ با ذکر یک مثال توضیح دهید.

16) پایه های اعتقاد به اختیار را نام ببرید.

17) اعتقاد به خدای حکیم و مدبر را به عنوان یکی از پایه های پذیرش اختیار توضیح دهید.

18) منظور از حاکمیت قضا و قدر چیست؟

19) معانی لغوی هر یک از واژ ه های «قدر» و «قضا» را بنویسید.  

20) موجودات جهان از کدام جهات قضا و قدر الهی محسوب می شوند؟ 

21) یکی از پدیده های طبیعت را که به عنوان نمونه ای از قضا و قدر در قرآن بی

/ 0 نظر / 72 بازدید